WYSTAWY ARCHIWALNE
Jak Rembrandt… – grafika Jana Piotra Norblina (23.09.2024-31.12.2024)

Pierwsza monograficzna wystawa graficznej twórczości Norblina w zestawieniu z pracami mistrza Rembrandta i pracami XVIII-wiecznych rembrandtystów. Do Puław zawitają prace między innymi z Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Biblioteki PAU i PAN, Zamku Królewskiego w Warszawie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Nie zabraknie wątku puławskiego, ponieważ w tym roku przypada okrągła 250 rocznica związków rodziny Czartoryskich z Janem Piotrem Norblinem. Warto podkreślić, że to właśnie księżna Izabela z Flemingów i jej mąż Adam Kazimierz Czartoryscy sprowadzili do Polski tego francuskiego artystę.
Wystawa jest również okazją do pierwszego publicznego zaprezentowania puławskiego zbioru grafik Norblina i jego ucznia Michała Płońskiego podarowanego naszemu Muzeum przez Rodzinną Fundację Blochów w Nowym Jorku.
Kuratorem wystawy jest dr Paweł Ignaczak, historyk sztuki, prodziekan ds. kształcenia Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, specjalista od grafiki dawnej, w szczególności twórczości Jana Piotra Norblina.

Więcej o wystawie:
https://muzeumczartoryskich.pulawy.pl/jak-rembrandt-grafika-jana-piotra-norblina/
Pod powiekami aniołów… Studium chłopca pędzla Jana Matejki (27.04.2025 – 31.07.2025)

Wystawa czasowa „Pod powiekami aniołów… Studium chłopca pędzla Jana Matejki” to efekt wieloletniej pracy Pani kurator dr Barbara Ciciora, która odkrywa przed nami młodzieńcze obrazy i studia aktów mistrza Jana Matejki powstające pod okiem m.in. Wojciecha Kornelego Stattlera, a także prace które powstały pod wpływem szkoły monachijskiej.
Na wystawie można zobaczyć obiekty pochodzące z Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, a także obiekty z kolekcji prywatnych. Na szczególną uwagę zasługuje „Studium całej figury chłopca” – obraz, który przez ponad 170 lat pozostawał w kręgu trzech spokrewnionych ze sobą rodzin: Matejków, Zduniów i Głowińskich.
Jak napisała pani kurator dr Barbara Ciciora „ …dla Matejki ciało stało się tylko pretekstem do pokazania życia wewnętrznego – jego piękna i subtelności (Portret Marii), albo do pokazania wzniosłości i patosu (Skarga, Rejtan). Wydaje się, że tę lekcję – zamiany piękna idealnego, zewnętrznego na dostrzeganie w modelu i wydobywania z niego piękna wewnętrznego, szlachetności, a nawet patosu – tę lekcję zapoczątkował Matejko obrazem Studium całej figury chłopca malowanym pod okiem Stattlera.”
Wystawie towarzyszą także filmy i prezentacje multimedialne eksponowanych dzieł.
Więcej o wystawie:
https://muzeumczartoryskich.pulawy.pl/pod-powiekami-aniolow-studium-chlopca-pedzla-jana-matejki/